Hírek Helyi hírek Normál helyi Becsengettek: változások az idei tanévben

Becsengettek: változások az idei tanévben

A héten megkezdődött az új tanév. Már-már megszokott, hogy szeptemberben mindig változik egy kicsit az oktatási rendszer, de most komoly szerkezeti átalakítások zajlanak. Forgács Tibornét, a Péceli Integrált Oktatási Központ főigazgatóját, oktatási szakembert kértük, hogy mutassa be a változásokat.

2013. január 1-ével állami kézbe kerülnek az iskolák, ugyanakkor az önkormányzatok köznevelési szerződés alapján vállalhatják az intézmények működtetését. Pécel mit választott? Helyben marad a működés vezetése, vagy ezt a feladatot az önkormányzat átadja az államnak?

Ez a kérdés a fenntartó kompetenciája. A törvényi rendelkezés úgy szól, hogy 3000 főt meghaladó települési önkormányzat gondoskodik (a szakképző iskola kivételével) az illetékességi területén lévő összes, saját tulajdonban álló, az állami intézményfenntartó központ által fenntartott köznevelési intézmény feladatainak ellátását szolgáló ingó és ingatlan vagyon működtetéséről.

A működtetés keretében a települési önkormányzat saját forrásai terhére biztosítja a köznevelési feladat ellátásához szükséges tárgyi feltételeket, továbbá az ingó és ingatlan vagyon működtetésével összefüggő személyi feltételeket. Van lehetőség ugyan arra, hogy a települési önkormányzat mentesüljön a működtetési kötelezettség alól, de akkor az állam hozzájárulás megfizetésére kötelezheti. Én bízom abban, hogy a jelenlegi fenntartónk 2013. január 1-jével működtetővé válik. Jelenlegi ismereteim szerint 2012. szeptember 30-áig szándéknyilatkozatot kell tenniük, és 2012. október 30-áig minderről döntésnek kell születnie.

Ha az állam viszi tovább a finanszírozást ill. a fenntartást, abban az esetben, milyen változások várhatóak mind a pedagógusok, mind a tanulók életében?

2013. január 1-jétől a köznevelési feladatok állami kézbe kerülnek, hatályba lépnek az új finanszírozási szabályok, a pedagógusok és a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottak bérét és annak járulékait a központi költségvetés finanszírozza majd. Változik és szigorodik majd a tankötelezettséggel kapcsolatos szabályok is. Megkezdődik a minősítési rendszer kísérleti bevezetése. Hatályba lépnek a pedagógiai szakszolgálatokkal kapcsolatos változások. Az intézmények vezetőinek megbízását az oktatásért felelős miniszter adja majd.

Mik azok a változások, amik már most 2012. szeptember 1-ével lépnek életbe, s mik azok, amik majd 2013. január 1-ével ill. 2014-ben?

A legtöbb intézkedés fokozatosan lép életbe, mindez a köznevelési törvény keretjellegéből adódik. Újrafogalmazódnak a pedagógiai munka szakaszai (óvodai nevelés szakaszai, alapfokú nevelés-oktatás szakasza 1-8. évfolyam, középfokú nevelés-oktatás szakasza 9-12. évolyam., szakképesítés megszerzésére felkészítő szakasz).

Bevezetésre kerül az első, ötödik és kilencedik évfolyamon a mindennapos testnevelés, melyet felmenő rendszerben kell majd bevezetni. Felül kell vizsgálnunk a pedagógiai programunkat annak érdekében, hogy a kerettantervről szóló jogszabály, valamint a köznevelési törvény rendelkezéseinek megfeleljen.

Hogyan valósítható meg a péceli iskolákban: a heti 5 óra testnevelés, az egész napos iskola, valamint a Nemzeti Összetartozás nevében határon túli kirándulások szervezése?

Az első, ötödik és kilencedik évfolyamon kötelezően beépül az órarendbe, ezért már egyszer augusztus végén is módosítanunk kellett a pedagógiai programot. A törvény lehetőséget biztosít arra, hogy a Diáksportkörök foglalkozásai, valamint úszás, néptánc is szervesen épülhessen be e terület szakmai tartalmába, valamint leigazolt sportolók felmentést kaphassanak ezek alól.

Ugye nem kell mondanom, hogy mindez micsoda plusz adminisztrációt jelent. Nincsenek megteremtve a tárgyi feltételek, de jó órarend szervezéssel megpróbáljuk kiküszöbölni a nehézségeket. Valójában a következő évektől félek igazán, mert akkor újabb évfolyamok emelt óraszámai lépnek a rendszerbe, tornatermeink száma meg nem gyarapodik.

Annak viszont rendkívül örülök, hogy a tanulóink többet mozoghatnak, s szerencsére mindezt nem a meglévő egyéb tantárgyak óraszámainak csorbításaként kerül bevezetésre.

Az új törvény szerint a NAT-tól való eltérés mértéke maximum 10% lehet a helyi tanterv szintjén. Milyen eszközökkel mérik a 10%-ot ill. a helyi iskolákban lesz-e eltérés, s ha igen, akkor mely területen tervezik a 10% adta lehetőség kihasználását?

Erre még most, had adjak kitérő választ, hiszen ez egy nagyon komoly szakmai tartalommal megtöltött feladat lesz. Ráadásul a kerettantervek még meg sem jelentek, s ez azért igen csak nehezíti az előzetes tervezést.

A megváltozott törvény hatással lesz-e a kompetencia alapú oktatás korábbi bevezetésére ill. az elért eredményekre?

Röviden válaszolva: nem. Azok az értékek tovább élnek, a feladatokat változatlanul teljesítenünk kell.

A kötelező pedagógiai program felülvizsgálata megkezdődött-e illetve hogy történik a felülvizsgálat?

Részben igen, ahogy előzetesen erre utaltam. A későbbiekről még nem tudok választ adni, utalva újra a meg nem jelent kerettantervi szabályozásra.

Igyenes tankönyvekről is szólnak a hírek. Erről lehet már bővebb információhoz jutni?

Változik az ellátás módja, állami felügyelet alá kerül és a Könyvtárellátón keresztül intéződik. Az ingyenesség kérdésével kapcsolatban több információ is kering, bár a köznevelési törvény 46.§ (5) bekezdése értelmében az elsőtől a nyolcadik évfolyamig, továbbá a nemzetiségi nevelés-oktatásban és a gyógypedagógiai nevelés-oktatásban az állam biztosítja, hogy a tanuló számára a tankönyvek térítésmentesen álljanak rendelkezésre. Bízom benne, hogy mindezekhez a kellő anyagi forrás biztosítva lesz.

A laikus számára értelmezhetetlen fogalmak kerültek be a köztudatba: "pedagógus-életpályamodell", a pedagógusok "új típusú munkaidő-számítása". Ezek a fogalmak mit jelentenek?

Kérem, hogy erre is majd akkor térjünk vissza, ha már konkrét feleletet tudok adni. Nagyon várjuk már az életpálya modell bevezetését, de itt megint csak az anyagi források biztosítására utalnék. Bátran merem felvállalni véleményemet arról, hogy pedagógusaink jelenlegi fizetése most szégyenteljes, s talán az oktatási politika ezen irányú változásai sokat segítenek majd.

Mint pedagógus, miként éli meg a változásokat?

Több, mint 30 éve vagyok a pályán, de ilyen nehéz évkezdés még nem volt. Nagy hangsúlyt fektetek arra, hogy minden egyes kollégámhoz eljusson a törvényi változások ismerete, ezért mindhárom intézményemben folyamatosan szakmai előadásokat tartok. Fontos mindez azért, hogy azonosan értelmezzük a ránk váró feladatokat.

Mint vezető mindent megteszek annak érdekében, hogy a törvényi előírásokat maradéktalanul betartsuk, hiszen ez a kötelességünk. Mint tanító sokszor örülök a változásoknak, mert azok egyben mindig megújulást jelentek, szeretem a kihívásokat, de halkan jegyzem meg, ezekből most azért nagyon sok van. Nyáron beadtunk két TÁMOP-os pályázatot, melynek összege meghaladja a 130 millió forintot. Ha nyerünk ebből csodát teremthetünk tanítványaink és a szülők megelégedésére. Az ebből adódó feladatok viszont egyszerre hullanak majd ránk, s mindezek teljesítése csak elkötelezett pedagógusokkal valósítható meg. Én hiszem, hogy ilyen Kollégáim vannak.

{jcomments on}

pécelinfo.hu  hírek
Ma 2025. Április 28., Hétfő, Valéria napja van. Holnap Péter napja lesz.
facebook pécelinfo twitter pécelinfo Kövesd a pécelinfo-t a facebookon,  a twitteren és az ask.fm-en!