Testületi döntések az év végén

Az év végi bejgli készítés és bevásárlási láz közepette fontos testületi döntéseken siklottunk át. Berecz Gábor képviselő tájékoztatott minket a legfontosabb decemberi határozatokról. A városi iskolák működtetése a korábbi hírekkel szemben úgy tűnik mégis marad önkormányzati kézben, módosult a BKV-val kötött szerződés és emelkedik a szilárd hulladék szállítás díja.

Iskolák működtetése: mégis vagy mégsem

Az elmúlt hetekben többször írtunk a városi iskolák állami kézbe vételéről (legutóbb itt). Dióhéjban a lényeg, hogy az állam mindenhol átveszi az önkormányzati iskolák fenntartását január 1-től, a működtetéséről viszont "szabadon" dönthettek a 3000 fő feletti települések. December elején még azt írtuk, hogy a testület októberi döntése értelmében a város lemond az iskolák működtetéséről, a levél el is ment az Államkincstárnak (az index is a kérvényezők több százas listájáról írt). A december 13-ai testületi ülés azonban váratlan fordulatot hozott, a testület egyöntetűen a működtetés mellett voksolt.

A kérdésre, hogy időközben mi változott, a testületi előterjesztés részletes magyarázatot ad. A meghatározó jogszabályok úgy változtak a két ülés közti alig két hónapban, hogy a működtetés vállalását újból végig kellett gondolni. A működtetés átadására vonatkozó kérelemre a Minisztérium azt válaszolta, hogy rendben, átveszi az iskolákat, de cserébe 16 millió forint városi hozzájárulást kér az önkormányzattól. Vagyis az állam vállalja a működtetést, de úgy ítéli meg, hogy ebbe a város is be tud szállni. Ezért kellett újraszámolni, és az excel azt dobta ki, hogy inkább megéri saját bevételből működtetni a Péceli Alapfokú Művészeti Iskolát, a Péceli Integrált Oktatási Központ Általános Iskolát és Gimnáziumot valamint a Fáy András Szakközépiskola kollégiumát.

Nem lepődnénk meg, ha ezzel még nem érne véget a történet.

Több alacsony padlós busz, első-ajtós felszállás

A BKV jövőre több pénzt kér az agglomerációs településektől a közösségi közlekedés fenntartásához. A hozzájárulás bruttó 23,1 millióról 24,7 milió forintra emelkedik. Ezért a szolgáltató vállalja, hogy az alacsony padlós buszok részarányát 2013. év végéig 30-35%-ra növeli. A BKV felülvizsgálja  továbbá a jelenlegi autóbusz-hálózatot a Maglódi út térségében tervezett ipari park figyelembe vételével és növeli a jegyárusító helyek számát a településen. A jegyhez jutás, és az ellenőrzés fokozása érdekében- akár részlegesen is - első-ajtós felszállást vezet be.

Korábban részletesen írtunk a főváros és az agglomerációs települések közti vitáról. A települések soknak tartják a fizetendő összeget, pontos mérési eredmények nincsenek, a BKV szerint pedig a veszteség nem kis része származik ezekből a városhatáron kívüli járatokból.

Emelkedik a szemétdíj

"Sok tárgyalásába került polgármesterünknek, hogy a lehető legjobb eredményt hozhassuk meg. Így csak a kötelezően emelt szolgáltatási díjat kell megfizetni a lakosoknak, a többit, azaz egymillió forintot az önkormányzat fizeti ki a szolgáltatónak. A hátránya az, ennek a megoldásnak, hogy a lomtalanítás az első félévben elmarad." - foglalta össze Berecz Gábor a szilárd hulladék kezeléssel kapcsolatban hozott határozatot.

2013-as összehasonlító árak az előterjesztés alapján

A díj a hulladéklerakási díj bevezetése miatt emelkedett, az alkudozás tulajdonképpen a tonnánként fizetendő 3000 Ft-ot áthárításáról szólt. Az eredmény a fenti táblázatban szereplő - eredeti elképzeléseknél mérsékeltebb áremelkedés - melynek ára az első féléves lomtalanítás elmaradása. Mindezek mellett az önkormányzat 1.000.000 forinttal járul hozzá a közszolgáltatás fenntartásához, melyet az ASA Kft-nek havonta egyenlő összegekben fizet meg.

{jcomments on}